تاریخچه و نمادشناسی بته‌جقه در فرش‌های دستباف ایرانی
نوشته شده توسط : علی پور

بته‌جقه یکی از قدیمی‌ترین و نمادین‌ترین نقوش در هنر و صنایع دستی ایران، به ویژه در فرش‌های دستباف ایرانی است. این نقش در طول قرون متمادی به عنوان نمادی از فرهنگ، تاریخ و باورهای مردم ایران شکل گرفته و تحول یافته است. بته‌جقه به عنوان نمادی از جاودانگی، قدرت طبیعت و زندگی به شمار می‌رود و در هنرهای مختلف ایرانی نظیر فرش‌بافی، کاشی‌کاری، تذهیب و حتی لباس‌های سنتی دیده می‌شود.

تاریخچه نقش بته‌جقه

قدمت بته‌جقه به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. برخی محققان معتقدند که این نقش در اصل نمادی از شعله‌ی آتش بوده و ارتباطی با آیین‌های زرتشتی داشته است. آتش در این آیین مقدس و نمادی از پاکی و زندگی بوده، و بته‌جقه نیز با اقتباس از شکل شعله‌های آتش، به نماد زندگی و پویایی تبدیل شده است.

در دوره صفویه، بته‌جقه به اوج شکوفایی خود در هنرهای تجسمی، به ویژه در فرش‌بافی و پارچه‌بافی رسید. در این دوره، هنرمندان با استفاده از این نقش در فرش‌های دستباف، نه تنها زیبایی بصری خلق کردند، بلکه مفاهیم عمیق فلسفی و معنوی را نیز به نمایش گذاشتند.

نمادشناسی بته‌جقه

بته‌جقه به دلیل شکل منحنی و مارپیچ خود، معانی و مفاهیم متعددی را به همراه دارد:

  1. زندگی و جاودانگی: شکل منحنی و بالارونده بته‌جقه به نماد رشد، تحول و پویایی در زندگی تعبیر می‌شود. این نقش اغلب نشان‌دهنده حرکت به سوی تعالی و جاودانگی است.

  2. طبیعت و گیاهان: بسیاری از پژوهشگران باور دارند که بته‌جقه برگرفته از شکل درخت سرو است که در فرهنگ ایران نماد مقاومت و استواری محسوب می‌شود. سرو به عنوان نماد طبیعت و پیوند انسان با آن در هنرهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

  3. قدرت و شکوه: در دوره قاجار، بته‌جقه به عنوان نمادی از قدرت و اقتدار مورد استفاده قرار گرفت. تاج‌گذاری‌های سلطنتی و لباس‌های رسمی درباریان اغلب با این نقش تزئین می‌شدند.

  4. ترکیب با عناصر دیگر: در برخی موارد، بته‌جقه با نقوش دیگری مانند گل‌ها یا پرندگان ترکیب می‌شود. این ترکیب‌ها مفاهیم متنوعی از عشق، شکوه، باروری و قدرت را به تصویر می‌کشند.

بته‌جقه در فرش‌های دستباف

در فرش‌های دستباف ایرانی، بته‌جقه به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقوش استفاده می‌شود. این نقش در مناطق مختلف ایران به اشکال و ترکیب‌های گوناگون دیده می‌شود. به عنوان مثال، بته‌جقه‌های منطقه‌ی کرمان و کاشان معمولاً دارای جزئیات دقیق‌تر و تزئینات بیشتری هستند، در حالی که بته‌جقه‌های مناطق قشقایی و بختیاری به شکل‌های ساده‌تر و هندسی‌تر بافته می‌شوند.

تحول و تطبیق بته‌جقه

بته‌جقه در طول تاریخ، با تغییرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران تطبیق پیدا کرده است. از شکل‌های اولیه که به صورت نمادین و ساده بودند، تا نسخه‌های پیچیده و تزئینی دوران قاجار، این نقش همواره حضور خود را در هنر ایرانی حفظ کرده است. با ورود هنرهای غربی به ایران در دوره قاجار، بته‌جقه به شکل‌های جدیدی از جمله طرح‌های گلدار و تزیینی تطبیق یافت.

نتیجه‌گیری

نقش بته‌جقه در فرش‌های دستباف ایرانی نه تنها یک الگوی زیباشناختی است، بلکه نمایانگر عمق فرهنگی، معنوی و تاریخی ایران است. این نقش نمادی از پیوند انسان با طبیعت، قدرت، و جاودانگی است و همچنان به عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین نقوش در هنر فرش‌بافی ایران شناخته می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست